Zelf afspraak maken
Wij maken gebruik van een online patiëntendossier: MijnGezondheid.net. Alle communicatie verloopt via deze beveiligde omgeving. U kunt hier online een afspraak maken, e-consulten aanvragen, foto’s sturen, herhaalrecepten aanvragen en uw huisartsendossier inkijken.
- In het geval van ernstige klachten, maakt u niet zelf een afspraak via MijnGezondheid.net, maar neemt u zo vroeg mogelijk op de dag telefonisch contact op.
- MijnGezondheid.net is alleen beschikbaar voor patiënten die ingeschreven staan in de praktijk.
Via de tegel “Afspraak maken” in MijnGezondheid.net of de MedGemak-app wordt u door middel van een vragenlijst geholpen uw vraag voor de huisarts te formuleren. We kijken dan of uw vraag geschikt is voor een afspraak op het spreekuur of dat we uw vraag digitaal of telefonisch kunnen oplossen (dit kan vaak sneller). Indien u zeker weet dat een (telefonische) afspraak op het spreekuur bij de huisarts nodig is, kunt u kiezen voor “afspraak maken voor een bekende klacht of vervolgafspraak” onderaan in het scherm. Daarmee krijgt u meteen beschikbare plekken in de agenda van de huisarts te zien.
Wij vragen u altijd voordat u een afspraak maakt, eerst zelf op Thuisarts.nl of Moetiknaardedokter.nl te kijken of een afspraak bij de huisarts echt nodig is. Zie ook: “Vragen over mijn gezondheid”
In verband met spoedgevallen op de praktijk kan het zijn dat wij u niet bellen op de door u ingeboekte tijd. Wij bellen u dan altijd dezelfde dag op een ander tijdstip alsnog.
Om voldoende tijd voor onze patiënten te nemen werken wij standaard met een afspraken van 15 minuten. Het is hierdoor niet nodig om een dubbele afspraak te maken.
Afspraak annuleren
Indien u verhindert bent voor uw afspraak, dient u deze uiterlijk 24 uur van tevoren via MijnGezondheid.net of telefonisch te annuleren.
Indien u niet minimaal 24 uur van tevoren uw afspraak annuleert, zijn wij genoodzaakt hiervoor €25,- bij u in rekening te brengen. Dit bedrag wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar.
Beltijden
Onze doktersassistenten zijn direct te bereiken op maandag t/m vrijdag tussen 8.00-10.15u en 14.30-15.30u. Buiten deze beltijden kunt u terugbelafspraken laten inplannen door onze digitale assistent. Onze doktersassistente belt u dan terug in het afgesproken tijdsslot.
Balie
Onze balie is geopend van op maandag t/m vrijdag van 8.00-10.15u en van 14.00-16.30u. Onze baliemedewerkers zijn niet medisch geschoold. Daarom beantwoorden zij geen medische vragen. Medische vragen stelt u telefonisch of via MijnGezondheid.net.
Huisvisite
Wij doen hoofdzakelijk huisvisites wanneer dit medisch noodzakelijk is. Geen vervoer hebben is geen reden om een huisvisite aan te vragen. Het aanvragen van huisvisites doet u voor 10.15 uur.
Herhaalmedicatie
U kunt uw doorlopende medicatie aanvragen bij u apotheek en dus niet via de huisarts. Bij uw apotheek kunt u vragen naar de ‘herhaalservice chronische medicatie’. De apotheek verzorgt dan de medicatie uitgifte zonder tussenkomst van de huisarts. Dat scheelt zowel u als ons veel tijd. Tijdelijke medicatie wordt wel door de huisarts voorgeschreven. Bij voorkeur aangevraagd via ons digitale patiënten dossier. De telefonische optie om via de receptenlijn uw medicatie aan te vragen wordt slechts 1 keer per week, op woensdag, afgeluisterd.
Tolk
Wij spreken Nederlands en Engels. Indien u een andere taal spreekt kunnen wij voor u een onafhankelijke telefonische tolk inschakelen. Zij zijn hiervoor speciaal opgeleid en hebben eveneens geheimhoudingsplicht. Als u gebruik wilt maken van een tolk, dan geeft u dit aan bij maken van een afspraak. Wij reserveren dan een tolk voor u.
Passant
Bent u geen vaste patiënt van ons, verblijft u tijdelijk, of werkt u in de buurt van onze praktijk en heeft u per direct huisartsenzorg nodig waarvoor uw eigen huisarts te ver is? Dan bent u bij ons welkom. Wij vragen hiervoor een passantentarief. Dit tarief ligt tussen de €28 en de €60. Indien u een Nederlandse zorgverzekering hebt, dienen wij dit tarief in bij uw zorgverzekeraar. Indien u geen Nederlandse zorgverzekering hebt kunt u dit bedrag per pin aan ons voldoen. U krijgt een factuur mee die u bij uw zorgverzekering kunt indienen. Deze kosten krijgt u dan terug van uw zorgverzekering.
Werkwijze
Wij werken volgens de richtlijnen en standpunten van het NHG. Het NHG staat voor het Nederlands Huisartsengenootschap. Deze vereniging vertaalt de nieuwste inzichten uit de wetenschap naar de praktijk van de huisarts.
Samenwerking apotheek en huisarts
We werken nauw samen met de apotheek. Zo hebben wij regelmatig overleg en volgen samen nascholing. Het kan zijn dat er een vraag is bij de huisarts of bij de apotheker over uw medicatie. Dan overleggen wij met elkaar per telefoon. Het kan zijn dat u niet altijd op de hoogte bent van dit overleg. De huisarts en apotheker gaan ervan uit dat u het goed vindt, dat er een dergelijk overleg kan plaatsvinden. De huisarts heeft een beroepsgeheim en mag alleen die zaken bespreken met uw apotheek die betrekking hebben tot uw medicatie. Ook uw apotheek heeft een beroepsgeheim.
Daarnaast hebben wij afspraken over automatische berichtgevingen. Als u uw medicijnen (van ons of de specialist) ophaalt bij uw apotheek, dan gaat er automatisch een bericht naar ons informatiesysteem, zodat uw medicatie-dossier up-to-date blijft. Wij gaan ervan uit dat u het goed vindt dat deze berichtgeving plaatsvindt.
Indien u bezwaar heeft tegen deze werkwijze, laat het dan weten aan zowel uw apotheker als uw huisarts.
Samenwerking met de Huisartsen Spoedpost Hilversum
We vinden het erg belangrijk dat uw belangrijkste medische gegevens gedeeld worden met de Huisartsen Spoedpost. Een waarnemende dokter heeft dan de beschikking deze gegevens voor het geval dat u met spoed medische hulp nodig hebt buiten kantooruren. Wij raden u aan om u hiervoor aan te melden bij het Landelijk Schakelpunt (LSP). U kunt zich aanmelden via: www.volgjezorg.nl.